Angående min handled

Jag märkte nyss när jag läste igenom min blogg att det är lite luddigt om vad jag ska göra med min hand och så vidare, så för er som vill veta hade jag nu tänkt förklara hur allt blir.


Jag har haft problem med min höger handled sen den 12 december, då jag gick på genombrott och sedan sköt jag och tog emot mig med handen och sedan fick jag en annan spelare över mig så jag fick lite för mycket vikt på handen och armen. Min arm blev krokig och jag fick åka ambulans till sjukhuset för att många trodde min underarm var av. Efter skelett röntgen och undersökning så visade de sig att det var den inte, det vara bara en rejäl blödning i muskeln som gjorde att den såg krokig ut och jag hade en rejäl stukning av min handled. Jaha, vi åkte hem och väntade på att de skulle ge sig. 

Två veckor gick och de gick långsamt framåt, efter 2-3 veckor kunde jag börja passa igen, men det gjorde något fruktansvärt ont, men eftersom de var en blödning och stukning så var de bara att sätta igång så allt skulle bli bättre. Och de blev de lite med tiden, men efter 2 månader så slutade de blir bättre och stannade upp. 

Jag har fortfarande problem med att ta i ordentligt med armen och handen. Bära tung vikt med handen går inte, rotationer har jag problem med samt att jag kan inte lägga mycket vikt på den, som t.ex. armhävning och bänkpress. Samt att jag har lite problem med att spela handboll också. Att ta emot en hård passning gör fortfarande ont, samt att stå i försvar och "takla".. 

Har ju en försäkring som gör att allt går snabbt och jag får åka till Stockholm för läkarundersökning. Och för några veckor sedan åkte jag till Stockholm för att träffa en handkirurg, hon undersökte min hand och det hon sa var att min hand var lite instabil samt att jag var ju lite svagare. Hon trodde att min sena och muskeln i underarmen hade brustit. Hon skickade remiss till magnet röntgen och ca 1 vecka efter det fick jag tid för magnet röntgen. 

Förra onsdagen var jag på magnet röntgen, och i onsdags fick jag reda på resultatet. Hon ringde min mamma och berätta bad bilderna visade och det var; hade mycket led vätska i handleden samt att min menisk i handleden är trasig. Och jag fick 3 val;
1. Göra ingenting.
2. Kortisonspruta - för att få bort led vätskan.
3. Operera menisken. 

Att göra ingenting fanns inte för mig, då jag måste tänka längre än bara handboll, efter handbollen då, jobb osv. Med en dålig handled så kan jag ju inte göra vissa jobb osv. Så det fanns inte! Så ringde vi till Jonas (sjukgymnast) och kollade lite med honom. Och han sa ju det - att som det verkar behövs en operation. Men att vi borde testa sprutan också. 


Så nu är planen så, att på tisdag åker jag till Stockholm och tar sprutan och i augusti någon gång kommer jag operera min handled. Vi vet inte än hur lång rehab tid det är, det ända vi vet är att det tar längre tid än vad de gör när man opererar menisken i knät.. Så några månader blir de i alla fall.. 

Nu vet ni alla som läser hur de ligger till! Bara fråga om ni vill veta något mer som jag glömt skriva..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0